Header Image
Home / Voorkom prijsverlaging

Voorkom prijsverlaging

 

 Wat doet u?
 De vraagprijs verlagen met € 10.000,-?
 Of € 1.000,- investeren in het upgraden van uw huis?

 

Vraagprijs verlagen is een dure optie
Vaak wordt heel gemakkelijk gekozen voor het verlagen van de vraagprijs als de woning na een aantal maanden nog niet verkocht is. Dat lijkt ook een logische zet; "men zal het wel te veel geld vinden, dus dan halen we er gewoon wat af", is vaak de gedachte. Maar dat verlagen gaat vaak natuurlijk wel direct met duizenden euro's tegelijk. De vraagprijs verlagen met € 10.000,- of € 20.000,- is eerder regel dan uitzondering. 

De reden dat het huis nog niet verkocht is, is echter lang niet altijd dat het net € 10.000,- te duur is. 
Natuurlijk kan dat 'toevallig' wel eens het geval zijn, maar niet zelden komt het door andere factoren.

Feit is dat te weinig mensen geïnteresseerd blijken in de woning.

En dan is het verlagen van de vraagprijs een hele dure, en vaak zelfs discutabele optie.
Het zakken in prijs trekt niet opeens veel meer geïnteresseerden. Terwijl het investeren in het upgraden van de woning dit effect wél heeft. De kosten voor het restylen zijn daarnaast vele malen lager dan die enorme prijsverlaging.

In veel gevallen wordt de woning simpelweg niet optimaal gepresenteerd. De ruimtes komen niet optimaal tot hun recht, lijken kleiner dan dat ze in werkelijkheid zijn of de koper moet door veel persoonlijke dingen en inrichting heen kijken. 

Instapklare woning populairsthuizenkoper vastgoedstyling
Steeds meer mensen maken gebruik van verkoopstyling, mede door de bekendheid die het kreeg van de diverse woon- en makelaarprogramma's op tv.

Jaren geleden echter was het standaard om dan maar te zakken in prijs. Nog altijd gebeurt dat natuurlijk, maar het besef van het belang van een optimale presentatie lijkt steeds groter te worden.

Anno 2017 wil de koper het liefst een instapklare woning, eentje die hij zo kan betrekken en waarin hij zichzelf al ziet wonen. Verkoopstyling zorgt voor precies deze beleving!

bron: www.wegwijs.nl

Een praktijkvoorbeeld
Een eengezinswoning met als vraagprijs € 265.000,- stond sinds 4 maanden in de verkoop.
Er waren in die tijd 3 bezichtigingen geweest, maar niemand had een bod gedaan.
De eigenaar besloot de vraagprijs met € 10.000,- te verlagen naar € 255.000,-, maar anderhalve maand later was de woning nog altijd niet verkocht.

Toen besloot de eigenaar alsnog een verkoopstylist in te schakelen.
De totale kosten voor de verkoopstyling (inclusief een aantal zorgvuldig gekozen accessoires en fotopresentatie) bedroegen in totaal € 800,-.
Na de styling oogde de woning zichtbaar frisser, ruimer en aantrekkelijker en twee weken later was de woning verkocht voor € 252.500,-!

Stylen = slim investeren = besparen
Een fantastisch resultaat natuurlijk, maar de eigenaar had wellicht een hoop geld kunnen besparen.
Het huis stond uiteindelijk 6 maanden te koop à € 800,- woonkosten per maand. 
Indien direct gekozen zou zijn voor verkoopstyling is de kans groot dat de woning binnen 3 maanden verkocht was, en belangrijker, zonder prijsverlaging!

Wat bespaard had kunnen worden:

3 maanden woonlasten €   2.400,00    
Prijsverlaging € 10.000,00    
Totaal gemaakte kosten   €    12.400,00  
       
Kosten verkoopstyling   €        800,00 minus
Totale besparing   €   11.600,00  
 
Top
error: Content is protected !!